Friday, 8 February 2013
Dagen for en elev i en secondary school er meget lang. De møder ind kl. 07;00 og har duties/choirs (opgaver) frem til kl 07:40 hvor de så stiller op til morgensamling og får dagens oplæg, der involverer hvem der har hvilke opgaver i løbet af dagen og hvad målsætningen er indtil kl 08:00 hvor man så går til sin klasse og afventer lærer samt undervisning. Hver time varer 80min uden pause hverken midt i timen eller mellem timen og den næste. Efter 2x 80 min undervisning er der én 40 mins lektion som ofte bliver brugt til renovationslignende opgaver på skolen eller stempling af bøger og lign. så er der te pause fra 11:20 til 11:40 hvor elever severer Maandasi (små brød) og te med mælk. og derefter følger 2x 80 min og 1 x 40 min igen, 14:30 er middagspausen hvor der serveres mad af elever på lærerværelset og eleverne står i kø til det udendørs køkken for at få majs snask eller ris- og noget blandet grøntsager (spinatlignende mest af alt). fra 15:00 følger 1x 80 min undervisning mere. Om onsdagen er den sidste undervisnings time anvendt til clubs hvor prefekterne deltager, om fredagen er den sidste inden frokost religion og den efter frokost sport hvor Crano (form 4a elev, billede 1.) kaptajn for fodboldholdet, president for skolen og prefekt for den acedemiske club tager de udvalgte drenge med til fodboldbanen for at træne op til kampe mod nærliggende skoler og boardingskoler.
Men det er ikke kun hver morgen der er samling, det bliver også planlagt med jævne mellemrum (ca. én gang om måneden) Hvor prefekter skal fremstille hvilke mål der er blevet overholdt og hvilke der er blevet fejlet. Det fremføres ved at de læser taler op der kan være alt mellem 2-4 sider lange. Ligeledes har nogle af lærerene måske noget de vil sige og forstanderen åbner og lukker selvfølgelig samlingen. Disse samlinger tager sjældent mindre end 2 timer.
Det er ikke unormalt at én elev i en secondary school i Tanzania tager hjemmefra før kl. 06:00 og er i skole fra 07:00 til 17:00.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment