Nkoanrua, secondary school.
Nkoanrua er skolen, hvor vi har undervist de sidste 5 uger. Vi har undervist Form IIa og Form IIIscienes i engelsk, hvor vi er gået meget op i Co-operative learning. Første uge var en kort introduktion til klasserne, hvor vi observerede to tanzanianske engelsklærere, ind til vi havde vores working-permits. De næste 4 uger havde vi delt op i 2x2 ugers forløb med begge klasser, Form IIa Describing objects med div. ordlege og expressing opinions med opinion lines og agree/disagree situationer. Form IIIscienes' første to uger var med fiktive historier "What is a good story?" med udgangspunkt i den afrikanske fortælling (Makhosi and the magic horns) og de to sidste var med faktuelle "News articles", hvor vi blandet arbejdede med "the news triangle" og det at være med til at skabe noget, som til sidst skulle præsenteres for resten af klassen og hænges op på deres tomme vægge med tape vi havde medbragt.
Det hele mundede ud i en kvartalsprøve, som vi udarbejdede, observerede og rettede.
Nkoanrua består af ca. 1200 elever fordelt på i alt 18 klasser- 5x Form I og II, 4x Form III og IIII.
Så med et gennemsnit på 60 elever pr klasse kan det være noget af en udfordring, at aktivere alle elever på samme tid. Niveauet er dets lige meget spredt fra de kløgtigste elever på foreste række og til dem, der nærmest allerede har givet op på bagerste række. Vi var kært velkomne til, at disciplinere vores elever på Tanzaniansk manér, men vi var på ingen måde hverken uenige eller i tvivl da vi aftalte, at det blev på danske præmisser, hvilket havde som konsesvens, at vi måtte tage en alternativ tilgang til disciplinering. Forældresamtaler er ikke noget man praktiserer og at blive smidt udenfor døren har ikke den store effekt når, der ganske simpelt ikke er nogen dør. Så vejen frem blev med brændende entusiasme, situationsbestemt stemmeføring og fratagning af ting der ikke hørte timen til indtil timen var overstået f.eks. fysik eller geografibøger og flere gange biblen.
Udervejs fik den ære, at blive inviteret til, at deltage men også bidrage til lærernes årlige capacity building workshop. Det var utroligt spændende at se hvad alle havde forberedt- da vi på skift skulle undervise de andre lærere, som skulle agere elever. Vi fremlagde læring gennem interaktion og samarbejde.
Lige nu er vi på et hotel i Dar Es salam efter 14 timers bustur fra Arusha, fem travle uger med undervisning er overstået og nu er det tid til at slappe af- imorgen tidlig tager vi fra Dar Es salam til Zanzibar.
No comments:
Post a Comment